We wtorek 21 czerwca, czteroosobowa załoga misji
STS-135 wylądowała w Centrum Kosmicznym Kennedy'ego na Przylądku Canaveral by rozpocząć tradycyjne treningi i szkolenia przedstartowe znane jako TCDT (Terminal Countdown Demonstration Test). Po wylądowaniu załogi w rejonie SLF (Shuttle Landing Facility) dowódca misji Chris Ferguson i pilot wahadłowca Doug Hurley rozpoczęli wieczorem treningi symulujące lądowanie promu kosmicznego, które odbyte zostały jak zwykle na pokładzie samolotów T-38.
Wczorajszy dzień pełen wszelakich działań z zakresu TCDT upłynął astronautom na ćwiczeniach z zakresu szkolenia przeciwpożarowego, zachowania zasad bezpieczeństwa w sytuacjach awaryjnych i procedur ewakuacyjnych w M113, opancerzonym przewoźniku znajdującym się nieopodal platformy startowej LC-39A. Podczas TCDT ćwiczone procedury mają na celu przygotowanie załogi do prawidłowego postępowania w razie stwierdzenia zagrożenia życia astronautów podczas końcowego odliczania do startu promu kosmicznego. Procedury te odbywają się zawsze przed każdą misją programu wahadłowców.
W tym samym czasie zespół techników na stanowisku startowym przygotowuje się do usunięcia zaworu paliwa w jednym z trzech głównych silników promu kosmicznego. Kilka dni temu podczas próbnego tankowania zbiornika zewnętrznego ET-138 jaki zostanie wykorzystany przy ostatniej misji wahadłowca stwierdzono bowiem nieszczelność głównego zaworu paliwa w trzecim silniku głównym (SSME-3). Awaria ta jest jednak na tyle niegroźna, że wymiany uszkodzonego zaworu można dokonać na platformie startowej, bez konieczności wycofania wahadłowca z powrotem do hali montażowej VAB. Usterka ta rzuciła jednak cień na wyznaczoną obecnie datę startu misji.
W poniedziałek na stanowisku startowym technicy NASA zakończyli montaż ładunku jaki Atlantis ma dostarczyć na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS. W ładowni zakończono przytwierdzanie Rafaello - wielofunkcyjnego modułu logistycznego, zawierającego m.in. zestaw części zamiennych dla stacji kosmicznej. Wczoraj dokończono przytwierdzanie ładunku mechanicznymi i elektrycznymi częściami łączącymi go z ładownią wahadłowca. Ostateczne zamknięcie drzwi ładowni przed lotem spodziewane jest 28 czerwca.
Komentarze
Prześlij komentarz
Zainteresował Ciebie wpis? Masz własne spostrzeżenia? Chcesz dołączyć do dyskusji lub rozpocząć nową? Śmiało! :-)
Jak możesz zostawić komentarz? - Instrukcja
Pamiętaj o Polityce komentarzy
W komentarzach możesz stosować podstawowe tagi HTML w znacznikach <> jak b, i, a href="link"